2007 års bästa platta

2008 börjar gå emot sitt slut men innan det har hänt så kan jag ju inte summera mina favoriter. Därför vill jag ge tips om 2007 års bästa skiva som var en comeback som hette duga.

Eller ja comeback var det väl inte då bandet uppstod igen i början av 2000-talet efter att legat nere sedan 1995. Första combackplattan av Magnum var ju "Breath of life" 2002.
Men 2007 var alltså året som Magnum hittade sitt forna sound, soundet som fick dem att slå på bred front. Succen med ""Princess Alice and the broken arrow" kommer sannolikt inte bli lika stor som med "Wings of heaven" men de har i alla fall släppt en skiva som håller minst lika bra klass med en fantastisk produktion utav gitarristen, låtskrivaren och mannen som håller i de flesta av bandets trådar Tony Clarkin.


Den svulstiga ljudbild som bjuds med keyboard som breddar och gör soundet komplett hörs här i "Like Brothers We Stand" ett ihopklipp som förtäljer kortfattat om Magnums karriär. Det som också slår mig är att man hittat ett naturligt kraftfullt trumljud, trummorna som för idag övrigt hanteras av Jimmy Copley. 


Sjunger gör som vanligt Bob Catley och det med bravur, det låter som karln lever kvar i 1988 med samma stämma
utan att avvika i kraft, detta trots eller kanske tack vare att han är med överallt och sjunger i olika projekt. Jag kan dessutom intyga att det inte bara är på skiva han låter bra då jag i somras hörde honom live med Avantasia på Sweden Rock Festival.


Så missa inte att kolla upp 2007 års bästa melodic platta så lovar jag att en bit in på det nya året delge vilka album som ligger i topp 2008.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0