Censurerade omslag

Under en längre period den sista tiden har jag lyssnat på Great White, mer eller mindre intensivt. Häromdagen slog det mig att de hade ett album i början av 90-talet som inte höll för omslagscensuren utan blev tvingade att byta omslag.
Så dagens ämne är plattor med bra musikalisk kvalitet som blev tvingade till ändring av sitt omslag!


Great White har inget unikt sound utan kom fram i mitten av 80-talet med ganska enkla arrangemang men med ett visst gung i låtarna.

Med plattan "Hooked" invigde min bästa kompis mig för gruppen. Efter presentationen av "Hooked" köpte jag ett par plattor med Great White vilket ytterligare fick mig att gå igång på gruppen. Idag tycker jag de fortfarande har ett skönt sound då de håller kvar vid det som gjort dem kända. Senaste plattan kom 2007.

 

Hooked: efter och före censur. 

 

Nästa album är ett som jag inte visste hade gått igenom censur och det är en klassiker. 

Bon Jovi's "Slippery when wet" har också fallit under den stora klubban för nej, nej i USA. Nu är jag van släppet som är officiellt och för mig är det omslaget som gäller, men tittar man på det censurerade omslaget kan jag inte tycka annat än att det är löjligt att censurera det. Visst foto är taget i brösthöjd på tjejen men hon har kläder på sig...mer eller mindre.

Jaja plattan skulle i alla fall bli Bon Jovi's stora genombrott efter 2 tidigare försök. Resten är som de säger historia.

Bon Jovi's senaste platta kom 2007.

 

Slippery when wet: efter och före censur

 

 

Ännu en klassiker som inte riktigt höll men inte på grund av censur utan på grund utav att flertalet handlare vägrade sälja skivan just för omslagets utseende är "Appetite for destruction",  däremot finns bilden kvar inuti CD-häftet. 

Apitite for destruction: efter och före protest

 

 

De säger  att ny platta skall släppas i år. Det finns till och med ett releasedatum, men ärligt talat så tror jag det först när jag ser det.

 

Både Bon jovi och Guns and Roses är så stora namn därav att jag inte nämner så mycket om dem. Har du mot förmodan inte hört banden så mycket rekommenderas "Slippery when wet" och "New Jersey" och "Keep the faith" som inkörsport för Bon jovi.

I Guns and Roses fall är det bara "Appetite for destruction" som är helgjuten, de båda samtida släppen "Use your illusion I och II" är lite ojämna och skulle varit en helgjuten platta om man endast släppt en sammanställd skiva utav de två, alternativt en dubbelplatta. Däremot innehåller de båda sistnämnda kanske några utav bandets bästa låtar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0