Sångarbyte - Unusual Heat

Häromdagen satt jag och pratade med en vän om vad jag skulle skriva som nästa ämne på bloggen då jag inte hade något självklart i sinnet. Efter diverse bollande fick han mig att komma på en platta som jag redan tänkt på tidigare, detta skedde och med att han tyckte jag skulle ifrågasätta om det går att ersätta en framgångsrik sångare i en grupp med en ny.

Ja alltså går, det gör det ju, det fattar väl vem som helst. Men går det att göra på ett bra sätt, med fortsatt framgång? Undantagen finns men det är klart färre än fler som lyckats.

Plattan som jag vill tipsa om är en grupp som just vid detta tillfälle råkat ut för ett sångarbyte. Det var när Lou Gramm bestämde sig för att satsa på sin solokarriär som Foreigners gitarrist och ledare, Mick Jones, tog in Johnny Edwards (ex King Kobra) som ny sångare. 
Lyssnar man på Edwards röst hör man snabbt att han skall klara av Lou Gramm's gamla alster utan problem men hur låter det på skivan som kom 1991 "Unusual Heat"?

Ja eftersom bloggen handlar om skivor jag gärna tipsar om kan jag ju avsläöja att jag tycker om den skarpt. Låtarna är rifforienterade och mestadels upptempo rätt igenom. Något som Foreigner kanske inte gjort sig kända för i Sverige, där alla minns "I wanna know what love is". 
"Unusual Heat" skulle man kunna kalla en kusin till Bad Companys släpp vid den här tiden då båda banden producerades av Terry Thomas, Thomas som även står med som låtskrivare till de flesta låtar gör också att soundet påminner om varandra ganska rejält. Slutsatsen av detta blir givetvis att kolla upp Bad Companys skivor om du gillar "Unusual Heat".

Bäst på skivan tycker jag "Only Heaven Knows" samt "Low Down and Dirty" är, två låtar som inleder skivan och därefter är det jämnt skägg på resterande låtar med idel hög kvalitet. Har du dessutom möjlighet att spela skivan på hög volym så rekomenderas detta starkt.

Hur var det då med att ersätta den framgångsrika Lou Gramm ja i detta fall inte så lyckat. Skivan är den minst säljande skivan med Foreigner och när Lou Gramm återvände 1995 på Mr. Moonlight sålde även denna platta mer. 
Idag turnerar Foreigner framgångsrikt över hela världen dock inte med Gramm utan Kelly Hansen (ex. Hurricane) på sång.


Några framgångsrika grupper som lyckats byta ut sin sångare är oftast de som byter stil helt och hållet eller skaffar en karbonkopia av den förre sångarens röst. 

Deep Purple bytte ut sin sångare 1973 och i spelade för större publik än nånsin. Deras skivor sålde även riktigt bra just för att man lät lite annorlunda men ändå som Deep Purple.

Journey har skaffat en karbonkopia av Steve Perry som den mest framgångsrika sångaren hette. Arnel Pineda har tillsammans med gruppen alldeles nyligen släppt skivan "Revelations" som är helt makalöst bra och likt deras mest framgångsrika plattor. 

Toto är ett annat exempel som bytt sångare flertalet gånger och lyckats hålla succen uppe ända till man tog tillbaka orginalsångaren Bobby Kimball som var med fram tills gruppen splittades.

Själv har jag otroligt svårt att kunna se någon ersätta Mick Jagger Stones, det finns liksom ingen som har den karisman. 

Som ni kanske märker kan diskussionen hållas vid liv länge och gör gärna det i kommentarer här på sidan så hörs vi där.

 FUNKAR, FUNKAR INTE...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0