2008 ett guldår för alla älskare av classic rock

Att det varit en stor revival för 70-talsbanden på senare år råder ingen tvivel men kanske är 2008 året som slår alla rekord.

 

Band som släppt  skivor i 30-40 år har haft ett mycket bra 08 antingen har man gjort comeback i skivkatalogen eller vad sägs om Nazareth som inte släppt ett studioalbum på 10 år trots ideliga turnéer. När man nu släpper ett nytt album leverera de bra låtar och låter som Nazareth skall. 

Samma sak har även Uriah Heep gjort som dessutom gick tillbaka till sitt 70-tals sound med hammondorgel och allt, inte en synth går att höra. En bra platta för dem som gillar klassisk hårdrock.

 

Vidare skall ju givetvis nämnas två giganter som båda hade sin storhetsperiod under 80-talet. Det första är Journey som efter en senare tid med Kalle Anka-beteende emot sina senare sångare är tillbaka med ny sångare. Arnel Pineda en Steve Perry-klon som verkligen låter bra på nya Revelations en skiva som innehåller bara bra låtar och verkligen låter Journey alá 80-talet. 

Det andra bandet är mitt personliga favoritband genom alla tider Whitesnake, som inte heller dem har släppt studioalbum på mer än 10 år men det beror ju också på att bandet har legat nere under ett par år. Nu skrivet 2000-tal visar Coverdale och hans mannar att man fortfarande kan. Lägg här till att som säkert redan bekant kommer AC/DC med nytt album.

Utöver dessa utvalda band kan listan göras lång men istället skickar jag med en länk till Ginzas hemsida där jag ökt på 2008 vilket gör att listan innehåller mängder av hårdrocksband i alla dess subgenres. Så fortsätt att rocka så skall jag nästa gång berättat om några släpp som komma skall.

 

CLASSIC ROCKERS:


Kommentarer
Postat av: Jesper Rune

Whitesnake 17 december scandinavium! ska du gå?? Jag ska garanterat dit...ska bli hur skoj som helst!

2008-10-21 @ 16:45:23
Postat av: Mathias

Det kommer jag absolut göra men har inte köpt biljett än. De är ju mina husgudar, du får däremot vara beredd på att coverdale är lite ojämn nu för tiden

2008-10-21 @ 18:36:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0